انواع بازی برای کنترل خشم کودکان

مقدمه

پرخاشگری در کودکان و نوجوانان یک مسئله اجتماعی مهم است. کودکان و جوانانی که پرخاشگرانه رفتار می کنند، ممکن است نه تنها خود، بلکه به خانواده و جامعه خود نیز آسیب وارد کنند. پرخاشگری یک عمل یا تهدید به اقدامی است که به قصد آسیب رساندن به شخص دیگری چه از نظر جسمی و چه از نظر روانی صورت می گیرد. دلیل ساده ای برای توضیح این که چرا فردی پرخاشگرانه رفتار می کنند، وجود ندارد. عواملی از جمله خانواده و محیط اطراف کودکان می تواند احتمال بروز رفتار پرخاشگرانه را در کودکان افزایش دهد. اگر متوجه رفتار پرخاشگرانه در کودکان خود شدید و نتوانستید آن را مهار کنید، باید به روانشناس کودک مراجعه کنید. کودکان با بازی با برخی از اسباب بازی ها می توانند خشم خود را کنترل کنند. شما با خواندن این مقاله می توانید درباره فواید اسباب بازی برای کنترل خشم کودکان، اطلاعاتی کسب کنید.

چرا کودکان پرخاشگر هستند؟

پرخاشگری بخشی از فرآیند طبیعی رشد کودکان است. بسیاری از بچه ها ممکن است در حین بازی با همکلاسی های خود، خشمگین شوند. هر رفتاری که به دیگران آسیب برساند مانند ضربه زدن و یا هل دادن، صحبت با صدای بلند و سایر موارد دیگر می تواند از عوامل پرخاشگری کودکان باشد. هم پسران و هم دخترها می توانند از نظر جسمی یا اجتماعی پرخاشگر باشند. بسیاری از کودکان ممکن است هنگامی که به هدف و خواسته خود نرسند، رفتار پرخاشگرانه ای را از خود نشان دهند. علل زیادی وجود دارد که می تواند باعث ایجاد رفتار پرخاشگرانه در کودکان شود.

اسباب بازی برای کنترل خشم

کودکان از والدین و اطرافیان خود الگو می گیرند، رفتار خشونت آمیز والدین و خلق و خوی پرخاشگر آن ها می تواند بر روی کودکان تاثیر بدی بگذارد. دیدن فیلم های خشونت آمیز و انجام بازی های کامپیوتری خشن می تواند بر روی سلامت روانی آن ها تاثیر منفی بگذارد. اگر فرزند شما در محیط اطراف خود احساس ناامنی کند ممکن مضطرب شود، کودکان این اضطراب را با خشم نشان می دهند. موارد ذکر شده، باعث ایجاد رفتار پرخاشگرانه در کودکان می شود. اگر فرزند شما این علائم را دارد، حتما با یک فرد متخصص مشورت کنید.

کنترل خشم کودکان

رفتار صحیح با کودکان پرخاشگر

در گام اول بهتر است علت پرخاشگری کودک خود را پیدا کنید. شیوه تربیتی والدین می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی میزان پرخاشگری کودکان داشته باشد. برخی اوقات ممکن است کودکان به دلیل افسردگی رفتار پرخاشگرانه داشته باشند، در چنین شرایطی بهتر است با روانشناس کودک مشورت کنید. کودکان می توانند با ورزش کردن و بازی کردن، هیجان خود را به درستی تخلیه کنند. برخی از اسباب بازی ها می توانند به عنوان ابزاری مهم برای کنترل خشم کودکان عمل کنند. برای مثال کودکان می توانند با بازی با دستگاه ایرهاکی علاوه بر انجام یک بازی هیجان انگیز گروهی، می توانند هیجانات خود را به درستی تخلیه کنند. سایر بازی های رومیزی و فکری دیگر نیز فواید زیادی برای کودکان دارد.

معرفی انواع اسباب بازی برای کنترل خشم

یکی از بهترین راه ها برای کنترل خشم کودکان، بازی با انواع اسباب بازی ها است. والدین بهتر است در طول روز، مدت زمانی را برای بازی با فرزند خود اختصاص دهند. یکی از تفریحات سالم و هیجان انگیز برای کودکان، بازی در شهربازی است. کودکان می توانند با بازی با تجهیزات شهربازی خشم خود را تخلیه کنند. برای سرگرم کردن فرزند خود می توانید از انواع اسباب بازی ها متناسب با سن کودک خود استفاده کنید.

چند نمونه از اسباب بازی هایی که می تواند باعث کنترل خشم کودکان شود شامل:

1-ساز زدن

موسیقی و ساز زدن به عنوان یک تکنیک آرام سازی، می تواند به کودکان پرخاشگر کمک کند. امروزه از موسیقی به عنوان یک ابزار درمانی برای حفظ سلامت جسمی و روانی کودکان و حتی بزرگسالان استفاده می شود. کودکان می توانند با استفاده از موسیقی احساسات پیچیده خود را ابراز کرده و اضطراب خود را کنترل کنند.

2-عروسک

کودکان می توانند در حین بازی با عروسک، خود را در موقعیت های مختلفی قرار دهند؛ در چنین شرایطی کودکان قادر هستند احساسات خود را به درستی کنترل کنند. کودکان با قرار گیری در موقعیت های مختلف ذهنی، می توانند تا حد زیادی بر روی نگرانی و ترس خود تسلط پیدا کنند.

بازی با عروسک

3-خمیر بازی

فرزند شما می تواند با توجه به میزان خلاقیت خود با استفاده از خمیر بازی، سازه جدیدی را بسازد. این بازی می تواند به شما کمک کند تا بتوانید هیجانات فرزند خود را کنترل کنید. کودکان می توانند با فشردن و کشیدن خمیر بازی، خشم خود را به درستی تخلیه کنند.

4-انواع اسباب بازی توپی

بازی با انواع اسباب بازی های توپی می تواند آشفتگی های ذهنی کودکان را کاهش دهد. کودکان می توانند با بازی با اسباب بازی های از سرکوب کردن احساسات و خشم خود جلوگیری کنند.

5-رنگ آمیزی و نقاشی

به کودکان خود اجازه دهید خشم خود را از طریق کشیدن خطوط بر روی کاغذ تخلیه کنند؛ بزرگ تر ها نیز می توانند از طریق نقاشی کشیدن اضطراب و خشم را کنترل کنند. از نقاشی کودکان می توانید متوجه میزان خشم درونی آن ها، روحیه و تمایلات آن ها شوید. نقاشی و رنگ آمیزی می تواند به عنوان یک ابزار مهم باعث کاهش سطح اضطراب کودکان شود.

رنگ آمیزی و نقاشی

6-ساختن پازل

ساخت سازه های جدید مانند ساخت پازل ها می توانند مانند یک ورزش ذهن به کودکان کمک کند تا بتوانند خشم خود را کنترل کرده و احساس آرامش داشته باشند. بازی پازل می تواند باعث تحریک کودکان شده و آن ها را وادار کند تا در حین بازی بتوانند خشم خود را کنترل کنند. کودکان با ساختن پازل می توانند علاوه بر افزایش تمرکز بینایی، حافظه دیداری خود را نیز تقویت کنند. بازی پازل می تواند در یادگیری مفاهیمی مانند مکان، اندازه، شکل هندسی به کودکان کمک کند.

بازی پازل

7-اسباب بازی ورزشی

اسباب بازی های ورزشی مناسب کودکان، تنوع بسیار زیادی دارند. کودکان می توانند با استفاده از این نوع اسباب بازی ها تحرک و فعالیت های زیادی را انجام دهند، این امر باعث کاهش سطح اضطراب کودکان می شود. فرزند شما می تواند با بازی با اسباب بازی های ورزشی در محیطی کاملا ایمن، هیجانات خود را تخلیه کند. به طور کلی می توان گفت اسباب بازی هایی که باعث تحرک کودکان می شود علاوه بر افزایش سلامت جسمی کودکان، می تواند باعث افزایش سلامت روانی آن ها نیز شود.

نتیجه گیری

در این مقاله درباره فواید اسباب بازی برای کنترل خشم کودکان، توضیح داده شد. کودکان می توانند با بازی با انواع اسباب بازی ها بر روی احساسات خود تسلط پیدا کنند. بازی می تواند باعث رشد فعالیت ذهنی کودکان شود. والدین نقش بسیار مهمی در کنترل خشم کودکان دارند. اگر نتوانستید خشم و اضطراب فرزند خود را کنترل کنید، بهتر است به روانشناس کودک مراجعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.