اهمیت تحرک بدنی برای کودکان

اهمیت تحرک بدنی برای کودکان و فواید بازی های خانگی

اهمیت تحرک بدنی برای کودکان

حتما به یاد دارید که هنگامی که کودک بودید بیشتر وقت خود را صرف بازی کردن در محله به همراه دوستان و هم محله ای های خود و یا خواهران و برادرانتان می کردید. بچه ها از سنین پایین برای رشد خلاقیت شان و همچنین یادگیری برخی از مهارت ها نظیر مهارت های کار تیمی و یا همدلی و همچنین تقویت روحیه و شادی نیاز به بازی کردن دارند. اما امروزه به دلیل سیر عظیمی از بازی های کامپیوتری و همچنین پیدایش تکنولوژی های مختلف و از آن گذشته تغییر سبک زندگی، دیگر خبری از بازی های پر تحرک و پر شور کودکان نیست و ما شاهد این هستیم که کودکان بیشتر وقت خود را صرف بازی کردن با تبلت و یا رایانه می کنند. این امر می تواند تاثیراتی بر روی فرزند شما داشته باشد و همچنین سبب کاهش تحرک بدنی کودکان شود، بنابراین به دلیل اهمیت تحرک بدنی برای کودکان و تاثیراتی که بر روند تکامل و سلامتی آن ها دارد، در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم.

چرا تحرک بدنی برای کودکان مهم است؟

کودکان به دلیل قرار داشتن در سن رشد نیاز به فعالیت بدنی و تحرک دارند و این امر تاثیر بسزایی بر روی رشد بدنی آن ها، بهبود روحیه و خلق و خو و همچنین سلامتی آن ها دارد. علاوه بر آن هنگامی که کودک شما به طور متعادل و به میزان مناسب ورزش می کند، کیفیت خوابش نیز بهتر می شود و این امر در تنظیم فرآیند خواب و بیداری او تاثیر دارد. یکی از نکات مهم در بازی های پرتحرک این است که کودکان معمولا پتانسیل بالایی دارند و انرژی زیادی در درون آن ها وجود دارد، بنابراین با ورزش کردن می توانند به خوبی این انرژی را آزاد کنند و به طرق درستی آن را به کار ببرند، در غیر این صورت کودک این انرژی را صرف کارهایی همچون بهانه گیری، لجبازی و یا دیگر موارد می کند. شما عزیزان می توانید با انجام بازی های خلاقانه با فرزند خود در خانه، علاوه بر گذراندن اوقات لذت بخشی با او، باعث تحرک بدنی فرزند خود نیز شوید. برای اطلاع از بهترین بازی ها برای تقویت خلاقیت کودکان می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

اهمیت تحرک بدنی برای کودکان

مطالعات نشان می دهد که آن دسته از کودکانی که به طور منظم ورزش می کنند و یا تحرک دارند، از روحیه سالم تری نیز برخودار هستند و در واقع روحیه ای شاد و سرزنده دارند و در مقابل کودکانی که فعالیت بدنی ندارند، علاوه بر مشکلاتی نظیر افزایش وزن، مستعد استرس و افسردگی هستند.

بازی های مفید برای کودکان و تاثیرات آن ها

برای آن که کودکان بتوانند از دوران کودکی خود به شکل با کیفیتی بهره مند شوند باید فعالیت هایی که دارند در ابتدا بهینه سازی شده و بازی هایی را انجام دهند که به آن ها کمک می کند. همانطور که می دانید ورزش کردن برای هر فردی بسیار ضرروی است و فرقی نمی کند که در چه سنی باشید، شما می بایست به طور موثری ورزش کنید تا هم از بیماری های روانی در امان بمانید و روحیه تان تقویت شود و هم از لحاظ جسمانی سلامت بمانید و دچار بیماری نشوید.

بازی های که دارای میزان استانداری از تحرک و فعالیت بدنی می باشند، بسیار مفید هستند، زیرا هم شور و نشاط دارند و هم در غالب بازی کردن سبب تحرک بدنی برای فرد و یا کودک می شوند.

این بازی ها می توانند طیف گسترده ای را دارا باشند، در واقع از انواع بازی های گروهی گرفته تا بازی هایی که می توان آن ها را به صورت فردی و یا گروه های دو نفره انجام داد.

از انواع این بازی ها می توان به بازی های سالم گروهی نظیر وسطی، دنبال بازی، فوتبال، قایم باشک و … و حتی بازی هایی که به صورت دستی انجام می شوند و امروزی تر هستند، مانند بازی ایرهاکی، فوتبال دستی، پینگ پنگ و یا بازی هایی مانند بولینگ یا صندلی بازی، پانتومیم و … نام برد.

خوشبختانه تولید کنندگانی نظیر یکه سازان امروزه در جهت ساخت انواع این بازی ها پیشگام هستند به طوری که شما می توانید، دستگاه ایرهاکی خانگی و دیگر محصولات را از طریق همین سایت تهیه کنید و از بازی کردن با آن لذت ببرید.

اهیمت تحرک بدنی برای کودکان

تاثیرات بازی های پر تحرک و نقش آن ها در سلامتی کودک

بازی هایی که پیشتر اشاره کردیم دارای تاثیرات مختلفی بر جنبه های مختلف زندگی کودکان هستند. برای نمونه می توانند بر موارد زیر اثر گذار باشند:

تاثیرات بر روی روحیه

هنگامی که فرزند شما با خوشحالی بازی کردن همراه با جنب و جوش و فعالیت را تجربه می کند، روحیه آن به شکل سالمی دچار توازن می شود. درواقع روحیه کودک تقویت شده و مشکلاتی نظیر استرس و افسردگی و اضطراب به این طریق از او دور می شود. کودک می تواند مدت زیادی را بخندد، فعالیت بدنی و تحرک داشته باشد و همچنین شادی را تجربه کند. این عامل همچنین بر روی کیفیت خواب کودک نیز تاثیر می گذارد و علاوه بر آن در عزت نفس و اعتماد به نفس آن نیز اثرگذار است.

تاثیرات بازی ها بر روی سلامتی

علاوه بر روحیه، بازی کردن بر روی ابعاد مختلف سلامتی بدن کودک نیز تاثیر می گذارد. برای مثال اندام های حیاتی کودک تقویت می شوند که می توان به مواردی همچون تقویت قلب و عضلات آن، بهبود سیستم تنفسی و سیستم گوارشی، کاهش کلسترول خون، افزایش هورمون های سروتونین و بتااندروفین در کودک، بهبود رشد قدی کودک، افزایش هوش کودک و … اشاره کرد. با توجه به موارد گفته شده می توان به اهمیت تحرک بدنی برای کودک پی برد، بنابراین شما می توانید بازی هایی همچون ایرهاکی و یا تنیس روی میز را به کودک خود آموزش دهید که هم هیجانی هستند و هم در آن ها تحرک وجود دارد. یکه سازان با هدف رفع نیاز های مشتریان در سراسر کشور نسبت به فروش دستگاه ایرهاکی اقدام نموده است که به همین جهت شما می توانید آن را با بهترنی کیفیت تهیه کنید.

تاثیر در روند یادگیری

هنگامی که کودک در بازی به شیوه ای سالم مشارکت داشته باشد، در نهایت سبب افزایش یادگیری و همچنین تقویت روحیه خلاق و کنجکاو و جستجو گر او می شود، همچنین کودک به خوبی راه های حل مسئله را می آموزد و در حالی که بازی می کند، می تواند تفکر کند. علاوه بر آن از همان سنین پایین کودک با مفاهیمی نظیر گروه و تیم و مشارکت در آن آشنا می شود که این عامل در آینده او تاثیر مثبتی دارد. به همین دلیل است که می تواند در آینده و یا در مراحل تحصیلی نیز یادگیری بهتر و با تمرکز تری را داشته باشد.

تاثیر بر روی کیفیت خواب

هنگامی که کودک به خوبی بازی کند آن هم به شیوه ای سالم و بازی های کاربردی را انجام دهد، این عامل سبب بهبود کیفیت خواب وی شده و در نتیجه می تواند بهتر بخوابد و انرژی از دست رفته خود را با خوابیدن به دست آورد. این عامل به سلامت سایر اجزای بدن نیز کمک می کند.

اهمیت تحرک بدنی برای کودک

سخن پایانی در ارتباط با اهمیت تحرک بدنی برای کودکان

بازی هایی که دیجیتالی هستند و یا فاقد تحرک خاصی می باشند، امروزه بسیار شایع شده اند. به دلیل اهمیت تحرک بدنی برای کودک این بازی ها تاثیرات مضری را می توانند بر روی کودک بگذارند و علاوه بر سلامت جسمانی او سلامت روحی او را نیز تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین توصیه می شود تا حد امکان و از سنین پایین تر کودک بازی های سالم تری را بیاموزد و تجربه کند تا از مضرات چنین بازی هایی در امان بماند. امروزه بازی های خلاقانه و نوینی در بازار موجود هستند که مجموعه ما نیز به عنوان تولید کننده تجهیزات شهربازی کودکان ، آن ها را عرضه می کنیم که با خیال راحت می توانید آن ها را خریداری کرده و نهایت لذت را ببرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.