فواید اوریگامی برای کودکان

فواید اوریگامی برای کودکان و بررسی تاثیرات آن در هوش کودک

مقدمه

اغلب کودکان در سنین پایین علاقه دارند که به انجام بازی های گروهی و فردی بپردازند و بیشتر اوقات فراغت خود را صرفه بازی های شاد و جذاب نمایند. در دسترس قرار دادن یک بازی جذاب و خلاقانه می‌ تواند توانایی های فردی و اجتماعی کودکان را تا حد زیادی بالا ببرد و همچنین باعث افزایش خلاقیت و رشد فکری در کودک گردد. اوریگامی یکی از بازی هایی است که نه تنها برای کودکان بلکه برای افراد بزرگسال نیز جذاب است. این بازی اغلب به صورت فردی است و کودک را تشویق به ساخت کاردستی های کاغذی ساده اما جذاب می‌ نماید. اگرچه این بازی به اندازه بازی های دیگر همچون دستگاه ایرهاکی خانگی تحرک ندارد، ولی برای کودکان از نظر فکری جذاب است و به آن ها اجازه می‌ دهد که با وسایل ساده ای همچون کاغذ کاردستی های زیبا و کاربردی بسازند. در این مقاله قصد داریم درباره فواید اوریگامی برای کودکان صحبت کنیم. اگر به این موضوع علاقه مند هستید تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید.

به چه نوع بازی اوریگامی گفته می‌شود؟

اوریگامی هنر تا زدن کاغذ است که این موضوع سبب به وجود آمدن انواع مختلف سازه ها می‌ شود. این هنر تا زدن ریشه باستانی در تاریخ شرق آسیا دارد. واژه اوریگامی بر گرفته از زبان ژاپنی و برخاسته از این کشور است. برای ایجاد و خلق یک هنر با استفاده از اوریگامی باید مهارت های مختلفی همچون بهتر تا زدن و بهتر دیدن توسط کودک رشد کند. این موضوع باعث می‌شود شما بتوانید همراه خلق هنر مهارت های دیگر خود را نیز افزایش دهید. سازه های اوریگامی به دو سطح ساده و سخت تقسیم بندی می‌ شوند. سازه های سخت نیاز به مدت زمان بیشتری برای ساخت دارند و برای ساخت آن ها ممکن است ساعت ها وقت لازم باشد اما سازه های ساده در عرض چند دقیقه قابل ساخت خواهند بود.

تاثیرات تا زدن و هنر ژاپنی بر کودکان

تاثیرات اوریگامی بر کودکان

اوریگامی به عنوان یک هنر و یک بازی برای کودکان تاثیرات زیادی را بر روی آن ها خواهد داشت. فواید اوریگامی برای کودکان شامل:

  • افزایش مهارت های اجتماعی کودک

در بازی اوریگامی کودک همراه با همسالان و یا بزرگسالان به آموزش ساخت سازه های کاغذی می‌ پردازد. از این طریق کودک می‌ آموزد که از طریق پرسش و پاسخ سوالات خود را مطرح نماید و در گفت و گو مشارکت داشته باشد. همچنین در اوریگامی فرد و یا کودک می‌ آموزد که در مواردی باید به دیگران کمک کرده و یا از آن ها کمک بجوید. این موضوع سبب افزایش تعاملات در کودک و بالا بردن همیاری او خواهد شد. از طرف دیگر این بازی به صبر و حوصله نیاز دارد، بنابراین کودک در اثر هنر اوریگامی می‌ تواند مهارت صبر خود را نیز رشد دهد.

  • افزایش فعالیت مغزی و ذهنی

یکی از عمده ترین تاثیرات اوریگامی تاثیر بر روی عملکرد مغز است. این هنر تا کردن سبب می‌ شود تا کودک مهارت های بهتر دیدن و فکر کردن را بیاموزد. همچنین این موضوع باعث می‌شود هماهنگی های بین مغز و چشم و حرکات دست افزایش پیدا کند. با گذر زمان و افزایش هنر اوریگامی بیشتر کودکان مهارت تمرکز و توجه خود را افزایش می‌ دهند و از این طریق نیز رشد می‌ نمایند. اوریگامی می‌ تواند به اندازه خرید دستگاه ایرهاکی و استفاده از آن بر روی افزایش هماهنگی چشم و دست ها تاثیر گذار باشد.

  • افزایش مهارت های ریاضیات در کودکان

اوریگامی سبب افزایش تفکر فضایی می‌ شود و به کودک این امکان را می‌ دهد که بتوانند به صورت فعال بر روی این بخش از مغز خود کار کند. افزایش مهارت ریاضیات یکی از مهمترین فواید اوریگامی برای کودکان می باشد. همچنین این هنر مبتنی بر تا زدن و ایجاد اشکال هندسی است و از این طریق سبب یاد گیری راحت تر اشکال خواهد شد. این هنر به کودک اجازه می‌ دهد خوب فکر کند، صبر را یاد بگیرد و با افزایش تمرکز و خلاقیت اثری را خلق نماید.

  • رشد مهارت های شناختی

اوریگامی باعث می‌ شود کودک بتواند مهارت های دست خود را افزایش دهد و آن را با عملکرد مغز و چشم هماهنگ سازد. همچنین بعد از مدتی کودک به راحتی می‌ تواند الگو های مختلف را تشخیص داده و مهارت های ادراکی خود را رشد دهد. این موضوع باعث می‌ شود کودکان در مدرسه بهتر عمل کرده و از این طریق پیشرفت نمایند.

  • رشد خلاقت در کودکان

از مهم ترین فواید اوریگامی برای کودکان، افزایش خلاقیت در کودک است. در این زمینه کودک قدرت خلاقیت خود را آزاد کرده و آن را پرورش می‌ دهد. در اوریگامی تخیلات کودک نیز آزاد است و کودک در هر لحظه می‌ تواند با بهره گیری از تخیلاتش و خلاقیت هایش، یک اثر جدید را خلق نماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع بازی ها برای افزایش خلاقیت کودکان می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

اوریگامی را از کجا شروع کنیم؟

شروع اوریگامی

برای اوریگامی شما نیاز به استفاده از ابزار آلات و وسایل گران قیمت ندارید. برای شروع اوریگامی فقط لازم است که یک قطعه کاغذ همراه خود داشته باشید. برای یادگیری بیشتر می توانید از یک مربی اوریگامی کمک بگیرید و یا از پلتفورم های مختلف اینترنتی که اوریگامی را به صورت تخصصی آموزش می دهند، استفاده کنید.

اوریگامی، یک بازی ساده اما بسیار مفید

اوریگامی جز هنرهای باستانی مردم چین و ژاپن بوده است که امروزه مورد توجه مردم جهان قرار گرفته است. این هنر در واقع هنر تا زدن کاغذ است که به شما می‌ آموزد عملکرد مغز و ذهن خود را با حرکات چشم و دست خود هماهنگ سازید. همچنین این هنر تاثیرات زیادی را بر ذهن کودک می‌ گذارد و باعث می‌ شود خلاقیت های کودک رها و آزاد گردند و خود را در قالب تا خوردن کاغذ نشان دهند.

موضوع دیگر این است که اوریگامی محدویت سنی ندارد و برای تمامی سنین قابل استفاده است، بنابراین انجام این بازی همراه با والدین می‌ تواند ارتباط بهتری را میان کودک و والدین شکل دهد و آن ها را به یکدیگر نزدیک نماید. در این مسیر کودک همچنین می‌ تواند مهارت های شناختی، ادراکی و ریاضی را بالا ببرد و در کنار این موارد صبر را بیاموزد، زیرا این هنر نیاز به صبر و حوصله دارد و برای انجام آن نمی‌ توان همواره در عجله بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.