قوانین فوتبال دستی

قوانین فوتبال دستی و آشنایی با قواعد و خطاها در فوتبال دستی

مقدمه

در این مقاله می خواهیم به بررسی قوانین فوتبال دستی بپردازیم که در بازی های جدی تر بسیار مهم و کارآمد هستند. فوتبال دستی از بازی های مهیجی است که بسیار لذت بخش بوده و لحظات شاد و مفرحی را برای افرادی که آن را بازی می کنند، پدید می آورد. این بازی که می توان آن را در خانه نیز انجام داد، بازی بسیار جذابی است که حتی برای کودکان نیز قابل اجرا می باشد. شما عزیزان می توانید انواع میزهای فوتبال دستی را از مجموعه یکه سازان تهیه کنید، این مجموعه در زمینه فروش انواع تجهیزات شهربازی کودکان فعالیت دارد، بنابراین شما به راحتی می توانید به انواع میزهای فوتبال دستی مناسب کودکان تان دست یابید و آن را با بهترین کیفیت تهیه کنید.

آشنایی با قوانین فوتبال دستی

آشنایی با قوانین فوتبال دستی

در این قسمت می خواهیم به قوانین فوتبال دستی بپردازیم، دانستن این قوانین از آن جهت اهمیت دارد که می تواند سبب هیجانی تر شدن بازی شود و همچنین با ایجاد یک فضای رقابتی، بازی را جذاب تر و مهیج تر سازد. همچنین هنگامی که شما قوانین این بازی را می دانید به خوبی می توانید آن را بازی کرده و از آن لذت ببرید. فوتبال دستی یازی است که در آن هماهنگی بین دست و چشم اهمیت بالایی دارد و همین عامل سبب می شود که سرت عمل شما نیز مورد توجه قرار بگیرد از این نظر شما در هنگام بازی فوتبال دستی باید خود را مستعد این هماهنگی سازید و همچنین با رعایت اصول بازی آن را بهتر اجرا کنید. این بازی که همانند ایرهاکی روی میز انجام می شود، را می توانید در دورهمی های خود بازی کنید و همانند دستگاه ایرهاکی خانگی می توانید در خانه ی خود آن را نگهداری کنید.

قوانین شروع بازی فوتبال دستی

شروع بازی با استفاده از شیر یا خط انجام می شود و بدین وسیله تعیین می شود که چه کسی شروع کننده بازی باشد و در کدام سمت قرار بگیرد.

ست های بعدی نیز با توجه به اینکه چه کسی زننده گل آخر است، آغاز می شود و در واقع تیمی که زننده آخرین گل باشد، بازی را آغاز می کند.

شروع بازی باید به گونه ای باشد که توپ در وسط و بین دو آدمکی که در وسط قرار دارند، باشد و بعد از مکثی ضربات اولیه به توپ انجام شده و یازی آغاز می شود.

قوانین بازی فوتبال دستی در رابطه با تعداد بازیکنان

این بازی می تواند به صورت دو نفره انجام شود و یا این که به صورت چهار نفره انجام شوند. و این به این صورت می باشد که هنگامی که بازی چهار نفره است باید دو نفر در یک سمت و دو نفر دیگر در مقابل آن ها بازی کنند. در بازی های دو نفره یک نفر دو ردیف دروازه بان و دفاع را کنترل می کند و نفر دیگر نیز خط حمله و خط میانی را کنترل می کند.

قوانین فوتبال دستی در رابطه با زمان بازی

زمان بازی در فوتبال دستی 15 دقیقه است که 5 ست دارد، بین هریک از ست ها بازیکنان اجازه دارند، تا به مدت 30 ثانیه استراحت کنند و برای ست بعدی آماده شوند.

قوانین شروع بازی فوتبال دستی بعد از گل

شروع بازی بعد از گل باید توسط تیمی انجام شود که گل خورده است و برای این کار باید توپ را در وسط زمین بگذارید و با صدای بلند به حریف خود اعلام کنید تا آنها نیز آمادگی خود را اعلام کنند و بدین گونه بازی شروع می شود. تا مادامی که حریف اعلام آمادگی نکرده است نمی توان بازی را شروع کرد.

قوانین فوتبال دستی

قوانین برد در فوتبال دستی

در بازی فوتبال دستی تیمی برنده است که از میان 5 ست حدقل 3 ست را برده باشد. با توجه به نوع مسابقات گل های شمرده شده در بازی متغیر است اما به طور کلی به صورت 5 یا 10 می باشد.

اوت شدن توپ

وقتی ضربه به قدری شدید است که سبب خروج توپ از زمین می شود، اوت صورت گرفته و به نفع تیم حریف است و در این حالت تیم حریف باید بازی را شروع کنند.

مقاله پیشنهادی : بهترین توپ فوتبال دستی

آشنایی با اصطلاح توپ مرده

توپ مرده می تواند در هرجای زمین اتفاق بیفتد و به همین دلیل بسیار متغیر است.

به طور کلی این اصطلاح به معنای این است که توپ بین دو بازیکن امکان حرکت نداشته باشد و هیچ یک از آن ها به توپ دسترسی نداشته باشد، هنگامی که در نقطه ای غیر از وسط زمین توپ مرده رخ بدهد، به بازیکنی تعلق می گیرد که به دروازه آن نزدیک تر است پس بازیکن می تواند توپ را برداشته و در مجاور میله ای قرار دهد که دو آدمک دارد و سپس بازی را شروع کنید.

وقتی این اتقاف در وسط زمین بیوفتد تیمی می تواند توپ را بردارد که زننده آخرین گل است.

اگر توپ مرده درناحیه بازیکن دفاع قرار داشته باشد، و پشت میله باشد، بازیکن دفاع می تواند آن را به حرکت در بیاورد.

پدیده ی توپ مرده می تواند منجر به امتیاز شود و از این رو در هنگام رخداد آن بازی متوقف نمی شود.

انواع خطاهای فوتبال دستی

تا اینجا با فوتبال دستی و قوانین مربوط به آن آشنا شدیم بد نیست به چند مورد از خطاهای شایع در فوتبال دستی بپردازیم و آن ها را بررسی کنیم.

  • به گردش درآوردن میله بیش از 360 درجه و همچنین نگهداری بیش از حد توپ خطا محسوب می شود.
  • تکان دادن، لرزش و یا به طور کلی به حرکت در آوردن توپ سبب خطا می شود.
  • گفتگو و صحبت در حین بازی خطا محسوب می شود.
  • جابه جایی مداوم دستان در میله که توپ در زیر بازیکن آن قرار ندارد خطا است.
  • آغزا بازی بدون اطلاع دادن به حریف و یا عدم اعلام آمادگی از جانب حریف، خطاست.
  • درخواست تایم اوت بیش از حد خطاست و سبب محرومیت از مسابقات می شود همچنین سبب اعلام بازنده بودن می شود.

آشنایی با خطاهایی که در بالا به آن اشاره کردیم به خصوص در مواردی که قصد شرکت در مسابقات فوتبال دستی را دارید، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

رعایت قوانین و لذت یک بازی مهیج و دوستانه با میزهای فوتبال دستی

با در نظر گرفتن این خطاها و همچنین جلوگیری از بروز آن ها و رعایت قوانین مربوط به بازی می توانید به راحتی بازی جذاب و پرهیجانی را تجربه کنید. برای تهیه انواع میزهای فوتبال دستی نیز، از طریق همین سایت می توانید اقدام کنید و چنانچه که نیاز به اطلاع از قیمت دستگاه ایرهاکی و یا سایر دستگاه های بازی داشتید، نیز با مراجعه به بخش محصولات سایت می توانید از آن ها مطلع شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.