آشنایی کامل با ورزش هاکی

آشنایی کامل با ورزش هاکی

مقدمه

امروزه ورزش هاکی به عنوان یک بازی سرگرم کننده در بین افراد با سنین مختلف، از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. ورزش هاکی یک بازی گروهی است که برای پیروزی، بازیکنان باید روحیه تیمی بسیار بالایی داشته باشند. ورزش هاکی یکی از سخت ترین ورزش های بدنی است، که در آن بازیکنان می توانند کنترل بازی را در اختیار بگیرند. بازیکنان در این بازی مسافت های زیادی را در مدت زمان کوتاه تری در مقایسه با سایر ورزش های تیمی دیگر، طی می کنند. بازیکنان هاکی باید تناسب اندام، سریع، بسیار قدرتمند و چابک باشند تا بتوانند در طول بازی، تیم حریف را شکست دهند. هاکی به عنوان یک ورزش تیمی مزایای بسیار زیادی در مقایسه با ورزش های انفرادی دارد. در ادامه مقاله درباره انواع ورزش هاکی و تجهیزات مورد نیاز برای  انجام آن، به طور کامل توضیح داده شده است.

هاکی روی میز

ممکن است بسیاری از افراد برای انجام بازی هاکی امکانات لازم را نداشته باشند، از این جهت دستگاه هاکی روی میز با الهام از ورزش هاکی ساخته شده است. شما عزیزان می توانید با تهیه دستگاه هاکی و با بازی با آن، اوقات خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری کنید. دستگاه ایرهاکی یک وسیله سرگرم کننده است که بازیکنان می توانند با حرکت دادن توپ در سطحی صاف بازی را انجام دهند. بسیاری از دستگاه های هاکی روی میز قابلیت اضافه کردن رقص نور در حاشیه میز و اضافه کردن نمایشگر دیجیتال را بر روی خود دارند.

هاکی روی میز

انواع ورزش هاکی

بازیکنان هاکی باید بتوانند سرعت و چابکی خود را با هم ترکیب کرده و در زمین بازی گل بزنند. ورزش هاکی انواع مختلفی دارد و بر روی چمن، سالن و یا روی یخ انجام می شود. تجهیزات لازم برای انجام هر کدام از آن ها نیز با یکدیگر تفاوت دارند.

1-هاکی روی یخ: این بازی در زمینی به ابعاد 58*200 فوت که به شکل مستطیل با گوشه های گرد است، انجام می شود. زمین بازی به سه منطقه (منطقه بی طرف در وسط زمین، منطقه دفاع و حمله در دو طرف زمین) تقسیم بندی می شود. دروازه در این رشته ورزشی 4*6 فوتی است، و گل زمانی رخ می دهد که ضربه زده شده به توپ خط دروازه را رد کند. دو تیم روی اسکیت هایی با چوب های هاکی بازی را شروع می کنند. هر تیم حداکثر 20 بازیکن دارد که از میان آن ها تنها 6 بازیکن می توانند در یک زمان روی یخ بازی کنند و بقیه بازیکنان در صورت لزوم می توانند جایگزین آن ها شوند. بازی هاکی روی یخ به صورت خشن آغاز می شود، بازیکنان ممکن است در حین بازی از نیروی بدنی خود برای گل زنی استفاده کنند. همه بازیکنان از جمله دروازه بان دارای تجهیزات حفاظتی و بالشتک های مخصوصی هستند. اگر بازیکنی با چوب خود حریف را بزند و یا با بازیکن حریف مبارزه کند و به آن آسیب بزند، جریمه می شود. ممکن است برخی تصور کنند ورزش هاکی روی یخ از زمان پیدایش یک ورزش مردانه است، در حالی که بانوان نیز می توانند این ورزش را انجام دهند. امروزه هاکی روی یخ زنان، بخشی از بازی های زمستانی المپیک را تشکیل داده است.

ورزش هاکی روی یخ

2-هاکی روی چمن: انجام ورزش هاکی بر روی چمن های مصنوعی کمی دشوار است. این نوع بازی برای تمامی افراد با هر سن، وزن، جنس، مناسب است. برای هاکی روی چمن هر تیم حداکثر 22 بازیکن دارد که تنها 11 بازیکن در زمین بازی می کنند. زمین بازی باید به شکل مستطیل و دارای طول 91.4 و عرض 55 متر باشد. بازی هاکی روی چمن در دو ست 35 دقیقه ای انجام می شود. اگرچه هاکی روی چمن یک ورزش غیر تماسی در نظر گرفته می شود، استفاده از محافظ دهان در تمام مسابقات الزامی است. بازیکنی که ورزش هاکی را انجام می دهد باید از آمادگی جسمانی بسیار بالایی برخودار باشد.

هاکی روی چمن

3-هاکی داخل سالن: اصول اولیه بازی در هاکی روی یخ، چمن و سالنی تقریبا مشابه با یکدیگر است و تنها در تعداد بازیکنان و نوع تجهیزات مورد نیاز برای شروع بازی با یکدیگر تفاوت دارند. تعداد بازیکنان در هاکی داخل سالن نسبت به هاکی روی چمن بسیار کمتر است. در هاکی داخل سالن از هر تیم تنها 6 نفر در داخل زمین، بازی می کنند. برای انجام این بازی شما عزیزان نیازمند تکنیک و سرعت بسیار بالایی هستید. امروزه در برخی از شهربازی ها امکان انجام ورزش هاکی را نیز به عنوان یک بازی هیجان انگیز قرار داده شده است. بازی هاکی به عنوان یکی از تجهیزات شهربازی در سرتاسر جهان طرفداران مخصوص به خود را دارد. برای این که در شهربازی های سرپوشیده و یا روباز امکان انجام بازی هاکی وجود داشته باشد، باید مساحت شهربازی به اندازه کافی باشد. از این جهت تنها در برخی از شهربازی ها می توان امکان انجام بازی هاکی را فراهم کرد.

هاکی داخل سالن

تجهیزات هاکی

چوب هاکی یکی از تجهیزات ضروری برای انجام این بازی است، بهتر است چوب هاکی را متناسب با قد خود انتخاب کنید. در جدول زیر طول مناسب چوب هاکی، متناسب با قد بازیکنان آورده شده است.

قد بازیکنان طول چوب هاکی
120cm 28
120cm-130cm 30
130cm-137cm 32
140cm-153cm 34
154cm-160cm 35 تا 35.5
162cm-175cm 36 تا 36.5
بیش تر از 175cm 37 تا 37.5

برای انجام بازی هاکی بهتر است از کفشی مناسب استفاده کنید. بازیکنان در حین بازی باید از محافظ دهان استفاده کنند، وظیفه اصلی محافظ دهان محافظت در برابر ضربه مغزی هنگام برخورد با بازیکن دیگر یا توپ است. برای محافظت از سر و صورت خود در حین بازی، باید از کلاه ایمنی استفاده کنید. هنگام خرید کلاه ایمنی جدا از این که کلاه باید به راحتی بر روی سر قرار گیرد، باید دید خوبی نیز داشته باشید. طبق اعلام فدارسیون بین المللی، محافظ گلو برای همه ی دروازه بان ها در هر سنی از بازیکنان جوان تا پیشرفته، الزامی است. محافظ گلو مانند یک حفاظ به دور گردن می پیچید و در صورت وارد شدن ضربه شدت آن را کاهش می دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.