آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت

آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت

مقدمه

تناسب اندام و آمادگی جسمانی بدن یکی از شاخص های مهمی است که بر روی عملکرد جسمی و ذهنی افراد تاثیر می گذارد. تناسب اندام باعث می شود بیماری های قلبی و عروقی کاهش یابد و کیفیت زندگی شما بهبود یابد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، فعالیت بدنی منظم را با کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع 2، برخی سرطان ‌ها، بهبود سلامت استخوان‌ ها، افزایش سلامت روانی و بهبود کیفیت زندگی با افزایش سن مرتبط می ‌داند. در ادامه مقاله درباره اهمیت آمادگی جسمانی برای بدن و ارتباط آن با سلامتی افراد به طور کامل توضیح داده شده است، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

اهمیت آمادگی جسمانی

امروزه با توجه به افزایش فراگیری بیماری های قلب و عروقی، آمادگی جسمانی از اهمیت زیادی برخوردار است. شما عزیزان می توانید با افزایش آمادگی جسمانی بدن خود در کنار رژیم غذایی مناسب، عملکرد اعضای بدن خود را بهبود ببخشید. هرچقدر آمادگی جسمانی بدن شما بیشتر باشد دامنه حرکات شما افزایش یافته و خطرات مشکلات سلامتی نیز کاهش می یابد. انجام کلیه ی فعالیت های بدنی و ورزش برای همه افراد در سنین مختلف، امری ضروری است. هرچقدر تراکم استخوان ها و قدرت عضلات بدن افراد بیشتر باشد، احتمال بروز آسیب در بدن نیز کاهش می یابد. در جهت افزایش آمادگی جسمانی خود شما عزیزان می توانید فعالیت های بدنی را به صورت منظم انجام دهید.

آمادگی جسمانی

شما عزیزان با انجام فعالیت های بدنی و یا انجام بازی های پرتحرک علاوه بر افزایش میزان سلامتی بدن خود، می توانید طول عمر خود را نیز افزایش دهید. انجام برخی از بازی ها نیز می تواند علاوه بر افزایش مهارت های پنج گانه بدن، باعث افزایش دامنه حرکات بدن نیز شود. اگر قصد دارید در کنار خانواده اوقات خوشی را بگذارنید و همچنین می خواهید قدرت بدنی خود را افزایش دهید می توانید از انواع بازی های رومیزی و ورزش های گروهی استفاده کنید. بازی ها رومیزی موجود در بازار از تنوع بسیار زیادی برخوردار است. برای تهیه بازی های رومیزی از جمله تنیس دیجیتال، هند اسپید، فوت اسپید می توانید به مراکز معتبر فروش انواع ایرهاکی مراجعه کنید.

اهمیت آمادگی جسمانی

اجزای آمادگی جسمانی

1-استقامت قلبی عروقی

استقامت قلبی عروقی (به عنوان استقامت قلبی تنفسی یا تناسب اندام هوازی نیز شناخته می شود) به توانایی بدن شما برای دریافت اکسیژن و رساندن آن به بافت های بدن از طریق قلب، ریه ها، شریان ها، عروق و رگ ها اشاره دارد. ریه و قلب باعث می شوند تا اکسیژن به عضلات و بافت های در حال کار پمپاژ شود.

با توجه به این که امروزه بیشتر آمارهای مرگ و میر مربوط به بیماری های قلبی است، شروع یک برنامه تمرینی که تناسب اندام قلبی عروقی را بهبود ببخشد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. فعالیت های بدنی از جمله دویدن، پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا، رقص، بوکس و سایر موارد دیگر می تواند باعث افزایش استقامت بدن شما عزیزان شود. علاوه بر موارد گفته شده برخی از بازی های رومیزی پرتحرک نیز می تواند باعث افزایش استقامت بدن شود. بازیکنان درحین بازی تنیس دیجیتال، دستگاه ایرهاکی، والیبال دستی باید تحرک زیادی داشته باشند. این نوع بازی های هیجان انگیز می تواند علاوه بر سرگرم کردن شما، باعث افزایش حس شادی و نشاط و بهبود عملکرد اعضای بدن نیز شود.

2-قدرت و استقامت عضلانی

قدرت عضلانی به مقدار نیرویی که می توانید به عضلات خود وارد کنید، اشاره دارد. استقامت عضلانی نیز می تواند به سلامت کلی عضلات بدن شما کمک کند. قدرت و استقامت عضلانی خوب بدن می تواند باعث سلامتی، جلوگیری از صدمات و بهبود کارآیی بدن شود.

شما عزیزان می توانید با انجام فعالیت های بدن به صورت منظم، باعث افزایش قدرت عضلات بدن خود شوید. برای مثال شما می توانید با دوچرخه سواری در مسافت های طولانی، عضلات خود را تقویت کنید. میزان تمرکز شما بر روی استقامت عضلانی باید با اهداف سلامتی و یا تناسب اندام مرتبط باشد.

اجزای آمادگی جسمانی

3-انعطاف پذیری

انعطاف پذیری حرکتی است که در مفاصل وجود دارد و معمولا توسط ماهیچه ها کنترل می شود. برخلاف تصوری که ممکن است در بین عموم مردم وجود داشته باشد، انعطاف پذیری نیز مانند استقامت قلبی عروقی بدن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در واقع می توان گفت انعطاف پذیری در ورزش به ما این امکان را می دهد تا مهارت های خاص را با کارآیی بالا انجام دهیم. انعطاف پذیری ضعیف، دامنه حرکت مفاصل را محدود می کند.

انعطاف پذیری

بهبود انعطاف پذیری در مفاصل می تواند باعث موارد زیر شود:

  • جلوگیری از صدمات
  • بهبود وضعیت بدن
  • کمردرد را کاهش می دهد
  • بهبود تعادل در حین حرکت

4-ترکیب بدنی

ترکیب بدن، یا نسبت توده چربی بدن با سلامتی و میزان آمادگی جسمانی بدن افراد رابطه مستقیم دارد. چندین فرمول را می توان برای اندازه گیری ترکیب بدن مانند نسبت چربی بدن، شاخص توده بدن (BMI)، نسبت دور کمر به باسن و غیره استفاده کرد. برای اندازه گیری میزان ترکیبات بدن می توانید از یکی از روش های زیر استفاده کنید:

  • تجریه و تحلیل امپدانس بیوالکتریک (BIA): از آنالیز امپدانس بیوالکتریک می توانید برای تخمین درصد چربی بدن خود استفاده کنید.
  • توزین هیدرواستاتیک زیر آب: یکی از روش های دقیق برای اندازه گیری میزان درصد چربی بدن است. این امکانات تست ممکن است در آزمایشگاه های تحقیقاتی و برخی از مراکز تناسب اندام یافت شود.
  • اسکن DEXA (جذب سنجی اشعه ایکس با انرژی دوگانه): این نوع اسکن اغلب برای اندازه گیری میزان تراکم مواد معدنی استخوان ها استفاده می شود. از این نوع اسکن برای اندازه گیری ترکیبات بدن نیز می توان استفاده کرد. اسکن DEXA معمولا در مراکز رادیولوژی انجام می شود.
  • ماشین حساب درصد چربی: این ابزار به اندازه اسکن DEXA یا تست هیدرواستاتیک دقیق نیست، اما به راحتی در دسترس بیشتر افراد است.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.