بازی درمانی چه تاثیراتی بر روی کودکان می گذارد؟

مقدمه

با کمک بازی درمانی می توانید بسیاری از مشکلات عاطفی و روحی فرزندان خود را برطرف کنید. برخی از کودکان ممکن است دچاراختلالات رفتاری و یا اختلالات یادگیری شده باشند، این امر می تواند باعث افزایش میزان استرس کودکان شود. کودکان با بازی درمانی یاد می گیرند که چگونه احساسات خود را ابراز کنند. بهترین سن برای بازی درمانی، 3 تا 12 سال است. درمانگرها در کلاس های آموزشی از تکنیک های مختلفی برای کودکان استفاده می کنند. در ادامه مقاله درباره تکنیک های بازی درمانی و دلایل استفاده از این روش درمانی برای کودکان، بیشتر توضیح می دهیم.

اهمیت بازی برای کودکان

بازی هایی که کودکان انجام می دهند، چیزهایی را که فکر می کنند، احساس می کنند و یا تجربه می کنند را نشان می دهد. کودکان می توانند با انجام بازی به صورت فردی و یا گروهی علاوه بر کسب لذت، مهارت های خود را نیز افزایش دهند. بیان احساسات و نحوه برقراری ارتباط کودکان با دیگران در هنگام بازی، بهبود می یابد؛ از این جهت کودکان باید بازی هایی را متناسب با سن خود انجام دهند. فرزند شما می تواند از انواع بازی های رومیزی از جمله دستگاه بازی ایرهاکی و یا سایر بازی های فکری متناسب با سن خود برای افزایش مهارت و سرگرم کردن خود استفاده کنند.

بازی درمانی

والدین می توانند با بررسی رفتار فرزند خود در هنگام بازی، به مشکلات آن ها پی ببرند. برخی از کودکان ممکن است در زمان بازی پرخاشگر باشند. از طرف دیگر کودکان ممکن است نتوانند ارتباط کلامی با دوستان خود و یا حتی والدین خود داشته باشند، در چنین شرایط بهتر است به مشاوره های کودک مراجعه کنید. یکی از تکنیک هایی که برای درمان این دسته از کودکان مناسب است، بازی درمانی است.

منظور از بازی درمانی برای کودکان چیست؟

بازی درمانی معمولا در اتاق بازی امن و راحت انجام می شود، جایی که قوانین و یا محدودیت ها بسیار کمی بر روی کودک تحمیل می شود. درمانگرها در این کلاس های آموزشی انتخاب ها، تصمیم گیری ها و سبک بازی کودک را مورد بررسی قرار می دهند. هدف از بازی درمانی این است که به کودکان کمک کنیم تا احساسات خود را به روش صحیح و درستی بیان کنند.

تاثیرات بازی

برای کودکانی که در زندگی خود درگیر وقایع استرس زا هستند مانند یک بیماری جدی و یا بستری شدن آن ها در بیمارستان ها، خشونت های خانگی، سوء استفاده های جنسی، بحران های خانوداگی، می توانند از این روش درمانی استفاده کنند. بازی درمانی به کودکانی که مبتلا به مشکلات تحصیلی و اجتماعی، ناتوانی های یادگیری، اختلالات رفتاری، اضطراب، افسردگی، غم و اندوه، خشم، و یا کودکانی که در طیف اوتیسم هستند، کمک شایانی می کند.

هدف از بازی درمانی

کودکان می توانند از طریق بازی ارتباط برقرار کنند و مهارت های خود را نیز افزایش دهند، از این جهت بازی تنها جنبه سرگرمی برای کودکان ندارد. بازی درمانی باعث افزایش ارتباط کلامی کودکان می شود و دامنه لغات آن ها را افزایش می دهد. این روش درمانی می توانند به کودکان کمک کند تا خشم خود را کنترل کرده و بتوانند با دیگران به راحتی ارتباط برقرار کنند. از اهداف دیگر بازی درمانی برای کودکان:

  • تقویت رابطه والدین و فرزند
  • افزایش اعتماد بنفس کودک از طریق بازی
  • آموزش مهارت حل مسئله و به کارگیری آن
  • افزایش مهارت تصمیم گیری در کودکان
  • کودک می تواند احساسات و نیازهای خود را شناسایی و بیان کند
  • کودکان می توانند به محدودیت ها و پیامدهای تصمیم های خود در هنگام بازی پی ببرند

انواع تکنیک های بازی درمانی

برای برطرف کردن نیاز فرزندان شما در کلاس های آموزشی بازی درمانی، از تکنیک های مختلفی استفاده می شود. محیط کلاس باید ایمن باشد، کودکان نباید در کلاس ها احساس ناراحتی و ناامنی کنند. در این روش درمانی از وسایل و ابزارهای مختلفی از جمله بلوک های ساختمانی، عروسک بازی، بازی های رومیزی، شن بازی و سایر موارد دیگر استفاده می شود. برای افزایش قدرت تخیل کودکان، درمانگر از بازی های خیالی استفاده می کند.

تکنیک های بازی درمانی

درمانگر از بازی و سایر فعالیت های خلاقانه، برای برقراری ارتباط با کودک استفاده می کند، و مشاهده می کند که چگونه کودک از این فعالیت ها برای بیان افکار و احساسات خود استفاده می کند که با کلمات قابل بیان نیستند. دو رویکرد برای بازی درمانی وجود دارد:

1-بازی درمانی غیر مستقیم بر این اصل استوار است که کودکان می توانند با توجه به شرایط، بازی خود را با آموزش و نظارت محدود درمانگر انجام دهند.

2-در روش دیگر بازی درمانی، درمانگر برای نتیجه گیری بهتر به طور مستقیم بر روی بازی کودکان نظارات و مشارکت می کند.

بازی درمانی بسته به شرایط کودکان، توسط هر دو این رویکردها انجام می شود.

نقش کلاس های بازی درمانی بر کودکان

والدین نقش بسیار مهمی در بازی درمانی کودکان دارند. ارزیابی اولیه کودک به درمانگر این اجازه را می دهد تا بهترین رویکرد درمانی را برای فرزند شما انتخاب کند. در کلاس های آموزشی، کودک تشویق می شود تا با انواع اسباب بازی ها بازی کرده و احساسات خود را بیان کند. بازی درمانی معمولا در جلسات هفتگی به طور متوسط 20 جلسه و به مدت 30 تا 45 دقیقه انجام می شود. کلاس های بازی درمانی به کودکان خردسال کمک می کند تا بتوانند به نیازهای خود به درستی پاسخ دهند، کودکان خردسال اغلب نمی توانند از طریق ارتباط کلامی نیازهای خود را بیان کنند.

بازی درمانی در منزل با همکاری والدین

درمانگر همچنین به خانواده ها آموزش می دهند تا بتوانند به راحتی با فرزند خود ارتباط برقرار کنند. خانواده نقش بسیار مهمی بر روی کودکان دارند، از این جهت در این روش درمانی می توانند به کودک خود کمک شایانی کنند. والدین می توانند محیط منزل را به یک کلاس آموزشی تبدیل کنند. بهتر است اتاقی از خانه را برای بازی کودک خود انتخاب کنید که بهترین رنگ آمیزی را داشته باشد، رنگ های به کار رفته در محیط می تواند تاثیر زیادی بر روی کودکان بگذارد. شما عزیزان می توانید در منزل از وسایل ها ساده ای از جمله عروسک، لوازم نقاشی، توپ، لگو، بلوک های ساختمانی و سایر موارد دیگر برای بازی با کودکان خود استفاده کنید.

بازی درمانی در منزل

در هنگام بازی می توانید با کودک خود شریک شده و یا به آن ها اجازه دهید که به تنهایی بازی را انجام دهند. برای بهبود روابط خود با فرزند خود می توانید آن ها را به شهربازی ببرید. کودکان با بازی با تجهیزات شهربازی می توانند احساسات و هیجانات خود را بیان کنند. بهتر است درباره نوع بازی و روش انجام آن، با درمانگر مشورت کنید.

نتیجه گیری

بازی درمانی برای کودکانی مفید است که در برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارند. کودکان در کلاس های آموزشی یاد می گیرند که چگونه می توانند احساسات خود را ابراز کنند. کودکان اوتیسم، دارای اختلالات رفتاری، پرخاشگر، افسرده، کودکان طلاق و کودکانی که دچار بحران شده اند و وضعیت روحی خوبی ندارند می توانند از بازی درمانی استفاده کنند. در این روش درمانی کودکان از طریق بازی یاد می گیرند که چگونه بتوانند برای مشکلات خود راه حل مناسبی را پیدا کنند. تکنیک استفاده شده در کلاس های آموزشی بسته به صلاحدید درمانگر، متفاوت است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.