اهمیت و اثرات کاربرد ورزش در زندگی انسان

اهمیت و اثرات کاربرد ورزش در زندگی انسان

نقش ورزش در سلامتی

انجام ورزش به صورت منظم در طول روز می تواند فواید زیادی برای سلامتی انسان داشته باشد. برای این امر بهتر است هر هفته حدودا 150 دقیقه ورزش با تحرک متوسط مانند دویدن، پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری یا سایر فعالیت های هوازی دیگر را انجام دهید. انجام فعالیت های بدنی در طول روز، باعث بهبود سلامت روانی در افراد می شود. در واقع انجام ورزش به صورت منظم نه تنها سلامت جسمانی را در افراد بهبود می بخشد، بلکه به بهبود خلق و خوی شما عزیزان نیز کمک شایانی می کند. از طرف دیگر انجام فعالیت های بدنی در مدیریت وزن به شما نیز کمک می کند. با انجام ورزش به صورت منظم می توانید از شر چربی های اضافی بدن خود خلاص شوید، بدن در زمان انجام فعالیت های بدنی کالری زیادی می سوزاند. علاوه بر فعالیت های پرتحرک، برخی از بازی ها نیز می تواند باعث چربی سوزی بدن شوند. انجام بازی های پرتحرکی از جمله ایرهاکی، تنیس، والیبال و سایر موارد دیگر نیز می تواند باعث افزایش سلامت روحی و جسمی افراد شود. در صورتی که قادر نباشید در فضای باز بازی کنید، می توانید از بازی های رو میزی استفاده کنید. برای این کار تنها کافی ست میزهای بازی را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید. برای اطلاع از بهترین قیمت خرید دستگاه ایرهاکی می توانید به مجموعه یکه ساز مراجعه کنید. در ادامه مقاله درباره نقش ورزش در سلامتی جسمی و روحی انسان، و ارتباط آن با زندگی اجتماعی و فردی افراد بیشتر توضیح می دهیم.

نقش ورزش در سلامتی

تاثیر ورزش در زندگی انسان

انجام فعالیت های بدنی به صورت منظم، باعث سالم نگه داشتن قلب و ریه شما می شود. ماهیچه های قلب با انجام فعالیت های هوازی، قوی تر می شوند. اگر ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید، پس از گذشت مدت زمانی متوجه خواهید شد که انرژی شما افزایش یافته است و حتی در طول روز احساس خستگی کمتری می کنید. با انجام فعالیت های بدنی، بدن انسان ماده شیمیایی به نام اندروفین را ترشح می کند. این  امر باعث می شود خلق و خوی شما بهبود یافته و حتی احساس استرس، اضطراب و افسردگی کمتری در طول روز داشته باشید. علاوه بر موارد ذکر شده، ورزش بیماری های زیر را از افراد دور می کند:

  • سکته
  • پوکی استخوان
  • اضافه وزن
  • دیابت نوع 2
  • فشار خون بالا
  • بیماری عروق کرونر قلب

تاثیر ورزش در زندگی انسان

برای جلوگیری از موارد گفته شده در بالا می توانید تمریناتی از جمله دویدن، دوچرخه سواری و شنا را به صورت فردی و یا گروهی انجام دهید. انجام فعالیت های مختلف به صورت گروهی فواید زیادی بر سلامت روحی و جسمی افراد می گذارد. شما عزیزان می توانید از دوستان خود بخواهید تا در انجام برخی از بازی های پرتحرک و ورزش های گروهی از جمله ایرهاکی، بدمینتون، تنیس، والیبال و سایر موارد دیگر شرکت کنند. از طرف دیگر با انجام بازی به صورت گروهی، سلامت کودکان نیز می تواند بهبود یابد.

نقش ورزش در سلامت استخوان

افزایش سن و بی تحرکی درگذر زمان باعث از بین رفتن استخوان ها در افراد می شود. افراد مسن با درگیر شدن با برخی از بیمای ها و مصرف داروها، استخوان های آن ها ضعیف تر و شکننده تر می شود. پوکی استخوان اغلب در زنان پس از یائسگی و در مردان در سنین بالا رخ می دهد. این بیماری، استخوان های بدن را در معرض شکستگی قرار داده و باعث می شود فعالیت های افراد محدودتر شود. در واقع ورزش بر روی استخوان ها و ماهیچه های بدن کار می کند و باعث قوی تر شدن آن ها می شود. انجام فعالیت های بدنی به صورت منظم در سنین جوانی برای استحکام بیشتر استخوان ها در سنین بالاتر بسیار مهم است. از آن جایی که استخوان یک بافت زنده است در طول زمان و در اثر پاسخ به نیروهای وارد شده بر استخوان، آن ها تغییر می کنند. زمانی که شما به صورت منظم ورزش می کنید، استخوان ها تقویت شده و متراکم تر می شوند. این شرایط زمانی رخ می دهد که علاوه بر انجام فعالیت های بدنی به صورت منظم، رژیم غذایی مناسبی نیز داشته باشید.

نقش ورزش در سلامت استخوان

نتیجه گیری

انجام فعالیت های بدنی از طریق های مختلف می تواند به رشد و سلامت کودکان و بزرگسالان کمک کند. انجام ورزش به صورت منظم، بدن را قوی  تر و سالم تر نگه می دارد و باعث کاهش علائمی از جمله افسردگی، اضطراب در افراد می شود و سلامت روانی آن ها را نیز بهبود می بخشد. فعالیت های بدنی همچنین می تواند تمرکز، عملکرد کودکان در مدرسه، خواب و سطح انرژی افراد را بهبود بخشد. ورزش علاوه بر کمک بر حفظ وزن سالم، می تواند به ساخت استخوان ها، ماهیچه ها، قلب و ریه های سالم نیز کمک کند. همچنین ورزش نقش بسیار مهمی در رشد مغز و پشتیبانی از عملکردهای ذهنی دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.