آموزش مهارت حل مسئله به کودکان

تقویت مهارت حل مسئله در کودکان از طریق بازی

مقدمه

به عنوان یک فرد بزرگسال ممکن است هر روزه با ده ها مشکل رو به رو شوید که برای رفع آن نیاز به مهارت های حل مسئله داشته باشد. شما این نوع مهارت ها را از کودکی با تمرین کردن و راهنمایی بزرگسالان، آموزش دیده اید. ایجاد مهارت حل مسئله در کودکان وظیفه اساسی همه والدین و مربیان است. نحوه ترکیب این مهارت ها به ویژه در زندگی کودکان، کمی دشوار است. اگر مهارت حل مسئله در کودکان تقویت شود، آن ها قادر خواهند بود در سنین بزرگتر راه های خلاقانه و قابل اجرایی را برای حل مشکلات ارائه دهند. برای افزایش مهارت حل مسئله در کودکان می توانید از بازی های فکری فردی و گروهی مختلف مانند ایرهاکی، شطرنج، تنیس و سایر موارد دیگر استفاده کنید. برای مطالعه بیشتر درباره آموزش مهارت حل مسئله به کودکان و راهکارهایی برای افزایش آن ها، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بازی درمانی و حل مسئله

زمانی که کودکان در حال بازی هستند این فرصت را دارند تا در موقعیت های متفاوت با مشکلات جدیدی رو به رو شوند. رشد فیزیکی، اجتماعی، عاطفی، عقلانی و زبانی کودکان از طریق بازی افزایش می یابد. یادگیری از طریق بازی یک فرآیند مهم در افزایش مهارت هایی از جمله حل مسئله برای کودکان است. در طول بازی کودکان یاد می گیرند تا با به کارگیری کلیه ی حواس پنج گانه، بتوانند مشکلات به وجود آمده در طول بازی را رفع کنند.

بازی درمانی و حل مسئله

یادگیری مهارت حل مسئله با بازی

با افزایش مهارت حل مسئله در کودکان علاوه بر افزایش اعتماد بنفس در آن ها، میزان خلاقیت کودکان نیز بیشتر می شود. اصولا برای آموزش مهارت حل مسئله برای کودکان، باید از شیوه های کشف مسائل استفاده کرد. در این روش به کودکان آموزش داده می شود تا پاسخ سوال، معما، مسائل و مشکلات خود را بتوانند به راحتی پیدا کنند. برای آموزش این نوع مهارت ها می توانید به صورت فردی و یا گروهی به کودکان خود آموزش دهید. بسیاری از بازی های رومیزی می تواند مهارت های کودکان را افزایش دهد، بهتر است این دسته از وسایل را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید. برای اطلاع از قیمت بهترین دستگاه ایرهاکی می توانید به مجموعه یکه ساز مراجعه کنید. این مجموعه عرضه کننده انواع میزهای بازی با مناسب ترین قیمت است.

یادگیری مهارت حل مسئله

آموزش مهارت حل مسئله به کودکان

1-از لحظات روزمره استفاده کنید

در سنین پایین کودکان برای آموزش مهارت های حل مسئله، هیچ کتاب درسی یا تجهیزات خاصی برای آن ها وجود ندارد. والدین می توانند به فرزندان خود کمک کنند تا مهارت های حل مسئله را از طریق تعاملات مدوام در طول روز افزایش دهند. به همین منظور باید کودکان خود را در امور روزمره خانه مشارکت دهید و در صورت امکان مشکلات به وجود آمده را با یکدیگر حل کنید. برای مثال می توانید برای خرید مواد غذایی؛ یک لیست از وسایل ضروری را تهیه کنید و از فرزند خود بخواهید تا با توجه به لیست، موارد خواسته شده را پیدا کند. صرف وقت برای صحبت با کودکان می تواند به تقویت قدرت حل مسئله و توانایی ارائه راهکارهایی برای حل مشکلات، آنان کمک کند.

2-سوال بپرسید

پرسیدن سوال راهی بسیار قدرتمند برای تقویت حل مسئله و افزایش خلاقیت در کودکان خردسال است. برای مثال اگر در زمان بروز مشکلات کودکی بگوید “من نمی توانم این کار را انجام دهم” بهتر است به آن ها اجازه دهید تا مشکل به وجود آمده را به طور کامل برای شما شرح دهند، در مرحله بعد می توانید راه حل هایی برای رفع آن مشکل را به زبان خودشان برای آن ها توضیح دهید. در واقع ارائه نکاتی به کودکان به جای پاسخ دادن به آن ها باعث  تفکری عمیق در کودکان می شود. زمانی که به فرزندان خود اجازه می دهید تا درباره سوالی فکر کنند، آن ها را برای یادگیری بیشتر تشویق می کنید.

3-احساسات کودکان را کنترل کنید

ممکن است کودکان در زمان بروز مشکلات، ناامید و یا عصبانی شوند و نتوانند یک راه حل مناسب برای رفع مشکلات خود پیدا کنند. کنترل احساسات یک راهکار کلیدی برای رفع مشکلات است.

4-برای کودکان خود کتاب بخوانید 

کتاب ها به کودکان این فرصت را می دهند تا مهارت های اجتماعی و عاطفی خود را تقویت کنند. با خواندن هر داستانی از کتاب، کودکان به دنبال راه حلی برای رفع مشکلات شخصیت های داستان هستند. استفاده از داستان های اجتماعی برای کودکان پیش دبستانی توصیه می شود. در واقع یک داستان اجتماعی یک مشکل را معرفی می کند، سپس راه هایی برای حل آن مشکل نیز ارائه می دهد. داستان های اجتماعی به ویژه برای کودکانی که مبتلا به اضطراب در زمان انجام فعالیت های خود در طول روز هستند، بسیار مفید است. والدین و مربیان حتی می توانند با استفاده از تصاویر خاص و به کمک محیط اطراف، داستان ها را به بهترین شکل ممکن برای کودکان خود تعریف کنند.

افزایش مهارت کودکان با خواندن کتاب

5-از کنجکاوی کودکان استفاده کنید 

یکی از رویکردهایی که به کودکان خردسال برای تمرین مهارت های حل مسئله کمک می کند، کشف میزان علاقه مندی کودکان به موضوع خاصی است. تمرکز بر روی موضوعاتی که علاقه کودک به آن جلب شده است، جنبه حل مسئله را برای بسیاری از کودکان قانع کننده تر می کند.

کلام آخر

اگر کودکان در زمینه حل مسئله مهارتی نداشته باشند، ممکن است در سنین بالاتر در مدرسه و روابط اجتماعی خود با مشکلی جدی رو به رو شوند. در این صورت در زمان رو به رو شدن با مشکلات مختلف، بدون شناخت ممکن است انتخاب های ناگهانی و بدون فکری داشته باشند. با توجه به موارد گفته شده افزایش مهارت حل مسئله برای کودکان، امری ضروری است. از آن جایی که حل مسئله در زندگی روزمره کودکان اتفاق می افتد، بهترین فرصت برای فرزندان شما است تا با روش های مختلف بتوانند با مشکلات رو به رو شوند. کودکان خردسال مهارت های حل مسئله را از طریق بازی می آموزند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.