آموزش بازی اسنوکر بیلیارد

قوانین بازی اسنوکر به زبان کاملا ساده

مقدمه

شما عزیزان می توانید بازی اسنوکر را به عنوان یک فعالیت ورزشی، انجام دهید. بازی اسنوکر، یکی از بازی های رومیزی بسیار هیجان انگیز است که اغلب نوجوانان و حتی بزرگسالان به آن علاقه دارند. امروزه بسیاری از ورزشکاران بازی اسنوکر را به صورت کاملا حرفه ای دنبال می کنند. در زمان های قدیم این بازی بر روی چمن انجام می شد، به همین دلیل رنگ میز اسنوکر به رنگ سبز است. علاوه بر بازی اسنوکر شما عزیزان می توانید از بازی های رومیزی دیگر مانند دستگاه ایرهاکی، برای سرگرم کردن اعضای خانواده خود استفاده کنید. در ادامه مقاله به آموزش بازی اسنوکر بیلیارد و قوانین موجود در این بازی می پردازیم.

بازی اسنوکر یا بیلیارد

این دو نوع بازی با این که شباهت های زیادی با یکدیگر دارند اما در مواردی نیز با یکدیگر تفاوت دارند. از نظر مهارت، انجام هر دو بازی بسیار دشوار است. نوع تجهیزات و قوانین به کار رفته در بازی اسنوکر یا بیلیارد با یکدیگر فرق دارد. در بازی اسنوکر هر توپ با توجه به نوع رنگی که دارند در صورت قرار گرفتن در حفره های دور میز، امتیاز متفاوتی دارند. در حالی که در بازی بیلیارد بازیکنی که توپ را زودتر وارد حفره کند برنده است و رنگ توپ تاثیری در میزان امتیازدهی به بازیکنان ندارد. از آنجا که در زمان بازی اسنوکر در مقایسه با بازی بیلیارد به توپ بیشتری نیاز است، استاندار میز نیز با یکدیگر متفاوت است. اندازه توپ های بیلیارد در مقایسه با توپ های اسنوکر بسیار بزرگ تر است. امروزه انواع میز بیلیارد در سایز و مدل های متفاوت در بازار موجود است، شما عزیزان می توانید با تهیه آن ها در کنار اعضای خانواده اوقات بسیار خوبی را سپری کنید.

بازی اسنوکر

آموزش بازی اسنوکر بیلیارد

بازی اسنوکر شامل دو بازیکن، یک میز اسنوکر (بیلیارد)، نشانه و توپ های رنگی است. حتی اگر این بازی هیجان انگیز را تا به امروز انجام نداده اید، احتمالا با آن به عنوان یک ورزش آشنا هستید. برای انجام این بازی باید یک تیپ روی سر چوب اسنوکر قرار می گیرد تا در صورت ضربه زدن به توپ در حین بازی، به چوب آسیبی وارد نشود. با نصب تیپ بر روی چوب، شما عزیزان می توانید ضربه های چرخشی را به راحتی انجام دهید. در هنگام بازی باید به توپ های اسنوکر تسلط کامل داشته باشید. اگر راست دست هستید، باید پای راست خود را صاف کرده و زانوی چپ خود را خم کنید تا بتوانید شانه خود را پایین آورده و به توپ با دقت ضربه بزنید. در زمان ضربه زدن به توپ بهتر است نهایت دقت خود را به کار ببرید. سعی کنید چوب اسنوکر را  به درستی در دست خود بگیرید تا در زمان ضربه زدن، توپ ها را از مسیر منحرف نشوند.

آموزش بازی اسنوکر بیلیارد

پس از چیدن توپ در مکان خاص خود بر روی میز اسنوکر، بازی شروع می شود. توپ نشانه (رنگ سفید) در این بازی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بازیکنان باید بتوانند با ضربه زدن به توپ سفید سایر توپ های رنگی دیگر را درون حفره های دور میز وارد کنند. زمانی که تمامی توپ ها را به درون حفره ها وارد شود و یا این که یکی از بازیکنان شکست را قبول کند، این بازی به پایان می رسد. برای آموزش بازی اسنوکر بیلیارد به طور کاملا حرفه ای، بهتر است به افراد متخصص در این حرفه مراجعه کنید.

قوانین بازی اسنوکر بیلیارد

بازی اسنوکر بر روی یک میز بزرگ (12 فوت در 6 فوت) انجام می شود. در ابتدا باید 10 توپ قرمز را در مثلث و در پای میز پشت نقطه، قرار دهید. ارزش هر یک از توپ های اسنوکر با توجه به نوع رنگ آن ها متفاوت است.

  • هر توپ قرمز دارای ارزش 1 امتیاز است
  • توپ زرد در نقطه سمت راست قرار می گیرد و ارزش 2 امتیاز را دارد
  • توپ سبز در نقطه سمت چپ قرار می گیرد و ارزش 3 امتیاز را دارد
  • توپ قهوه ای در مرکز خط قرار می گیرد و ارزش 4 امتیاز را دارد
  • توپ آبی در مرکز جدول قرار می گیرد و ارزش 5 امتیاز را دارد
  • توپ صورتی در نوک هرم قرار می گیرد و ارزش 6 امتیاز را دارد
  • توپ سیاه نیز در بین پایه هرم قرار می گیرد و ارزش 7 امتیاز را دارد

توپ اسنوکر

ورزشکاران باید بتوانند در هر مرحله توسط توپ سفید به سایر توپ های اسنوکر ضربه بزنند. اگر بازیکنی بتواند به توپ ضربه کاملی وارد کند، می تواند بازی را ادامه دهد. در صورت از دست دادن توپ، ادامه ی بازی را باید بازیکن حریف انجام دهد. اگر پس از ضربه به توپ سفید، به توپ قرمز برخورد نکند خطا است و در این صورت امتیاز به بازیکن حریف داده می شود. در هنگام ضربه زدن به توپ نباید آن را به خارج میز بفرستید، در صورت افتادن توپ قرمز به خارج میز به هیچ عنوان نمی توان توپی را جایگزین آن کرد. اگر بازیکنی توپ سفید را وارد حفره کند، داور اعلام خطا می کند. در نهایت بازیکنی که بیشترین امتیاز را در حین وارد کردن توپی های رنگی به داخل حفره ها بدست آورد، برنده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.