نقش مهم اسباب بازی در زندگی و آینده کودک

نقش مهم اسباب بازی در زندگی و آینده کودک

مقدمه

بسیاری از مردم این تفکر را دارند که برای کودکان یادگیری شامل کسب یک مهارت جدید و خاص مانند حفظ حروف الفبا، شمارش و یا نوشتن است و بازی برای کودکان تنها جنبه سرگرمی دارد. با این حال طبق مطالعاتی که در این زمینه شده است، مشخص شده است که بازی می تواند به عنوان یک عنصر یادگیری برای کودکان عمل کند. از این جهت شما عزیزان می توانید با انتخاب صحیح اسباب بازی برای کودکان خود علاوه بر سرگرم کردن فرزند خود، مهارت آن ها را نیز افزایش دهید. با توجه به موارد گفته شده والدین باید در زمان تهیه اسباب بازی برای کودکان خود، آن ها را با دقت بررسی کرده و انواع اسباب بازی ها را  با حساسیت بسیار زیاد انتخاب کنند. در ادامه مقاله درباره نقش اساسی اسباب بازی در رشد و تربیت کودکان و فواید اسباب بازی برای کودکان بیشتر توضیح می دهیم، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

نقش اسباب بازی در تربیت کودک

شما عزیزان می توانید با شیوه تربیتی جذاب، به کودکان خود آموزش دهید. امروزه استفاده از اسباب بازی برای تربیت کودکان یکی از ساده ترین ابزارها به حساب می آید. کودکان در سنین مختلف ممکن است به اسباب بازی های مختلفی گرایش داشته باشند. بسیاری از اسباب بازی ها نقش بسیار مهمی در رشد ذهنی کودکان دارند. کودکان می توانند با استفاده از اسباب بازی سازه های جدیدی بسازند، این امر به افزایش خلاقیت کودکان کمک شایانی می کند. شما عزیزان می توانید با کمک اسباب بازی، بسیاری از مفاهیم آموزشی از جمله تشخیص رنگ، حروف، اعداد و سایر موارد دیگر را برای فرزندان خود جذاب تر کنید. انواع اسباب بازی ها می توانند به عنوان یک ابزار مهم در یادگیری مفاهیمی از جمله تلاش، صبر، همکاری با دیگران، نحوه صحیح بروز احساسات و سایر موارد دیگر برای آموزش به کودکان، به والدین کمک می کنند.

نقش اسباب بازی در تربیت کودک

علاوه بر اسباب بازی ها شما می توانید از بازی های رومیزی جذاب نیز برای سرگرمی و آموزش مهارت به کودکان خود استفاده کنید. کودکان در زمان انجام بازی های رومیزی باید کلیه ی حواس پنج گانه خود را به کار گیرند، این امر باعث افزایش تمرکز در کودکان می شود. بازی های رومیزی زیادی برای سرگرم کردن کودکان وجود دارد، برای مثال دستگاه ایرهاکی یک بازی بسیار هیجان انگیز است که کودکان می توانند با انجام این بازی مشارکت را با دیگران را یاد گرفته و همچنین بتوانند احساسات خود را به درستی ابراز کنند. جهت کسب اطلاع از قیمت دستگاه ایرهاکی و مشخصات این دستگاه می توانید به فروشگاه یکه ساز مراجعه کنید.

فواید اسباب بازی برای کودکان

کودکان بازی با اسباب بازی را دوست دارند، زیرا به آن ها اجازه می دهد در عین یادگیری؛ مهارت های جدیدی را نیز کسب کنند. بسیاری از اسباب بازی های آموزشی به ویژه اسباب بازی های غیر الکترونیکی و یا بازی های رومیزی مانند دستگاه ایرهاکی برای ایجاد هوش اجتماعی و عاطفی کودکان بسیار عالی هستند. انواع اسباب بازی ها می توانند به کودکان کمک کنند تا با استفاده از تخیلات و کشف عملکردهای طبیعی دنیای اطرافشان، مهارت های حل مسئله را در خود افزایش دهند. کودکان می توانند با انجام بازی های رومیزی و بازی کردن با انواع اسباب بازی ها، مفاهیم و فعالیت های جدیدی را کشف کنند. برای والدینی که می خواهند فرزندشان در حین یادگیری؛ تخیلی فعال داشته باشند، می توانند از اسباب بازی های آموزشی استفاده کنند. این نوع اسباب بازی ها همچنین می توانند قدرت یادگیری کودکان را در کلاس های درس، افزایش دهند.

فواید اسباب بازی برای کودکان

اسباب بازی و خصوصیات آن

خلاقیت، مهارت مهمی است که به کودکان این امکان را می دهد تا در تمام جنبه های زندگی خود بتوانند ایده های جدیدی را داشته باشند. اگرچه همه افراد درجاتی از خلاقیت را دارند، اما می توان آن را در سنین پایین با ابزارهای مناسب آموزش داد. اسباب بازی های خلاقانه یک ابزار عالی برای این کار هستند. بهتر است اسباب بازی مناسب با سن فرزند خود انتهاب کنید، چون اگر فرزند شما نتواند با آن بازی کند به سرعت خسته شده و حتی ممکن است اعتماد بنفس آن نیز کاهش یابد. بهترین اسباب بازی برای کودکان در سنین مختلف، انواع لوگوها و مکعب های رنگی است. کودکان می توانند با استفاده از آن ها بر اساس میزان خلاقیت خود، سازهای متنوعی را بسازند. انتخاب اسباب بازی ساده برای کودکان نیز تاثیری در یادگیری آن ها ندارد. از این جهت بهتر است در زمان خریداری اسباب بازی به میزان خلاقیت و دامنه حرکتی کودکان خود توجه کنید.

سخن پایانی

در بالا به فواید استفاده از اسباب بازی برای کودکان به طور کامل اشاره کردیم. کودکان با بازی کردن یاد می گیرند تا مسائل را به روش های تخیلی کشف، آزمایش و حل کنند. از طرف دیگر فرزندان شما در زمان بازی با انواع اسباب بازی ها، می توانند احساسات خود را ابزار کنند. امروزه اسباب بازی ها به عنوان یکی از بهترین ابزارها در رشد و تربیت کودکان به شمار می آیند. کودکان در زمان بازی با اسباب بازی ها باید کلیه ی حواس پنج گانه خود را به کار گیرند، این امر دامنه حرکتی و تمرکز آن ها را افزایش می دهد. از آن جا که اسباب بازی ها تاثیر بسیار زیادی بر روی شخصیت کودکان دارند، در زمان خرید انواع اسباب بازی ها باید به خصوصیات فرزند خود دقت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.