پینگ پنگ یا تنیس روی میز چیست

پینگ پنگ یا تنیس روی میز چیست

پینگ پنگ یا تنیس روی میز چیست

این ورزش که تنیس روی میز یا پینگ پنگ نیز نامیده می شود، یک بازی انفرادی است، اگرچه مسابقات تیمی اغلب برگزار می شود، در هر صورت مسابقات انفرادی یا دو نفره است. عملکرد این ورزش بسیار ساده و تقریبا شبیه بازی ایرهاکی است و روی میز مستطیلی شکل بازی می شود. بازیکنان از راکت های چوبی برای ضربه زدن به یک توپ پلاستیکی کوچک به قطر 40 میلی متر استفاده می کنند ، یعنی پاس دادن توپ از یک سمت زمین به سمت دیگر، ضربه زدن با راکت و ایجاد مشکل برای حریف در بازگرداندن آن به شما در داخل زمین. در این مقاله درباره این که پینگ پنگ یا تنیس روی میز چیست بیشتر توضیح می دهیم.

هدف از بازی تنیس روی میز

هدف در تنیس روی میز مانند تنیس معمولی است. میز بازی با یک تور به نصف تقسیم می شود. بازیکنان به طور متناوب به توپ ضربه می زنند و باعث می شوند توپ در قسمتی از زمین که مطابق با رقیب آنها است پرتاب شود. وقتی یکی از بازیکنان نتواند توپ را برگرداند، حریف او یک امتیاز می گیرد.

این بازی را می توان در اکثر شهرها بازی کرد، همه شهرها جایی دارند، معمولاً پارک ها، زمین تنیس، شهربازی های سر پوشیده و باز و … که به راحتی می توان با استفاده از این بازی به هیجان و لذت رسید. البته انواع مدل های تنیس دیجیتال بزرگسال و تنیس دیجیتال کودک در شهربازی های سرپوشیده وجود دارد که هر زمان که دوست داشته باشید می توانید با آنها بازی کنید.

پینگ پنگ یا تنیس روی میز چیست

خاستگاه تنیس روی میز، تاریخچه پینگ پنگ

تنیس روی میز در پایان قرن نوزدهم پس از یک روز بارانی اختراع شد که برخی از تنیس‌ بازان یک باشگاه انگلیسی نمی‌توانستند تنیس بازی کنند و نوعی از این ورزش را در داخل سالن ساختند. یک میز مربعی برداشتند و در وسط آن طنابی را که به عنوان یک تور بود، با استفاده از موادی که به عنوان توپ پرتاب می شد، قرار دادند.

سال ها بعد چارلز باتر نسخه ای از بازی را با توپ های چوب پنبه ای ساخت و ورزشکار دیگری به نام جیمز گیب راکت های بلند با شفت های 45 سانتی متری معرفی کرد. نام پینگ پنگ از شنیدن جهش توپ های سلولوئیدی روی میز می آید.

قوانین اساسی تنیس روی میز

در ادامه به توضیح قوانین اولیه این ورزش می پردازیم تا بتوانید بدون مشکل آن را تمرین و تماشا کنید.

اندازه گیری زمین بازی و تور

طول میز پینگ پنگ 2.74 متر و عرض 1.525 متر است و باید ارتفاع آن از سطح زمین 76 سانتی متر باشد. رویه میز می تواند از هر ماده ای ساخته شود، به شرطی که توپ به طور یکنواخت پرش کند و رنگ تیره ای داشته باشد. اگر توپی که در ارتفاع 30 سانتی متری پرتاب شود و به ارتفاع 24 سانتی متر برسد، جدول معتبر خواهد بود. خطوط پشت و پهلو 2 سانتی متر عرض خواهند داشت.

زمین توسط توری تقسیم می شود که در وسط زمین قرار دارد و باید ارتفاع آن 15.25 سانتی متر باشد. برای بازی دو نفره، خطی به عرض 3 میلی متر در وسط هر دو زمین لازم است.

ابعاد میز تنیس

از چه راکتی استفاده کنیم؟ توپ باید چقدر بزرگ باشد؟

توپ مورد استفاده کروی با قطر 40 میلی متر و وزن 2.7 گرم است. جنس توپ باید سلولوئید یا مواد پلاستیکی مشابه باشد و رنگ آن سفید، نارنجی یا مات باشد.

راکت می تواند هر اندازه، وزن یا شکلی داشته باشد، به شرطی که تیغه آن صاف و سفت باشد. 85 درصد ضخامت ورق باید چوب باشد. قسمت ضربه ای توپ باید با لاستیک میخ دار یا لاستیک ساندویچی پوشانده شود.

راکت پینگ پنگ

توپ پینگ پنگ

چگونه در تنیس روی میز بازی کنیم؟

بازیکنی که سرویس می دهد، توپ را در دست آزاد خود خواهد داشت، آن را حداقل 16 سانتی متر به سمت بالا در یک خط مستقیم پرتاب می کند و در هنگام فرود نمی تواند چیزی را لمس کند تا زمانی که راکت به آن برخورد کند. هنگام لمس توپ، ابتدا باید روی میز یک پرش انجام دهید، سپس حداقل یک بار روی میز حریف باید پرش کنید. در بازی های دونفره سرویس ها به هافبک راست سرور خواهد رفت.

توجه! اگر توپ بیش از دو بار در زمین مقابل پرش کند، امتیاز برای کسی است که سرویس می دهد، او می تواند در هنگام سرویس دو پرش بدهد. هنگام سرویس نمی توان از خط پایان عبور کرد، توپ همیشه پشت آن خواهد بود و به طور کامل برای دریافت کننده قابل مشاهده است. داوران کسانی هستند که در مورد معتبر یا نامعتبر بودن سرویس تصمیم می گیرند.

اگر توپ به تور برخورد کند و وارد سرویس شود تکرار خواهد شد. در صورتی که تور را لمس کند و به بیرون برود، امتیاز رقیب خواهد بود. برگشت شامل ضربه زدن به توپ و پرتاب آن در زمین مقابل است، نمی تواند در زمین ما بپرد، زیرا امتیاز رقیب خواهد بود، از آنجا رالی شروع می شود.

یک مسابقه پینگ پنگ چند امتیاز دارد؟

مسابقات تنیس روی میز بر اساس بازی تقسیم می شوند، همه بازی ها تا 11 امتیاز انجام می شود. اولین بازیکنی که به امتیاز یازده برسد برنده بازی است، برای بردن بازی باید حداقل دو امتیاز پیش رو داشته باشید، یک بازی با 10-10 باید به امتیاز 12 برنده توسط یک بازیکن برسد و غیره.

مسابقات پینگ پنگ شامل بیش از یک بازی است که همیشه فرد هستند، آنها می توانند سه، پنج، هفت یا بیشتر باشند. برنده بازی هرکسی است که بیش از نیمی از بازی ها را برده باشد، مثلاً یک مسابقه 5 ست برنده آن کسی است که 3 بازی را برده است.

ترتیب سرویس و پذیرایی و جانبی تنیس

در شروع بازی قرعه‌کشی انجام می‌شود که در آن برنده می‌تواند انتخاب کند که ابتدا سرویس دهد یا دریافت کند، یا انتخاب کند که در کدام سمت میز بازی کند. سرورها به دو نقطه تغییر می کنند، هر دو نقطه سرور تغییر می کند. استثنا زمانی اتفاق می افتد که به 10-10 برسد، سپس به جای اینکه هر بازیکن دو سرویس بزند، یکی ساخته می شود.

قانون شتاب تنیس روی میز

قانون شتاب مکانیزمی است که این ورزش برای سرعت بخشیدن به مسابقات دارد. این قانون زمانی اعمال می شود که یک بازی بیش از 10 دقیقه طول بکشد مگر اینکه 18 امتیاز وجود داشته باشد، دیگر نمی توان آن را اعمال کرد.

پس از اعمال قانون شتاب توسط داور، هر بازیکن به جای دو امتیازی که در بازی معمولی تعیین شده بود، یک امتیاز ارائه می کند. با این قانون، اگر بازیکن کم شده موفق به انجام 13 برگشت شود، به طور خودکار امتیاز را می برد. اگر این قانون اجرا شود تا پایان مسابقه ادامه دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.